مطالب بروز
تزئین با ترسیم تذهیب

زیبایی تذهیب در سطح قلمدان بستگی به تخصص شخص مذهب کار در یکی از سبک های معمول داشته و مهارت هم اوست که زیبایی و دل انگیزی اثر را رقم می زند. در این نوع  تزئین، استاد مذهب پس از بوم سازی بدنه ، طرح تذهیب مورد نظر خود را در سطح قلمدان و بدنه های جانبی آن پیاده کرده و به وسیله ی قلم موهای ظریف و طلای مایع آن را ترسیم می نماید. در این نقش سازی و تذهیب کاری ها گاه قلمدان با نقش ترنج و سر ترنج و گاه با ترنج و کتیبه تزئین شده است.

این قلمدانها از ارزش و نفاست خاصی برخوردار بوده که از دیرباز تا کنون همچنان در ارزشمندی خود باقی مانده اند و هرچه از عمر آن می گذرد به ارزش و عزت آن افزوده می شود.

 

2ـ تزئین با ترسیم تذهیب همراه با گل و بوته

همانطور که در گروه گل و بوته از نظر گذشت که چگونه در روی یک قلمدان استاد چهره نگار و استاد گل و بوته ساز به طور مشترک در آفرینش یک اثر بدیع یکدیگر را یاری می دهند، در ترسیم تذهیب به همراه گل وبوته نیز همان شیوه اتخاذ می گردد.

بدین گونه که استاد مذهب در وسط یا کناره های قلمدان یک یا چند قاب بیضی شکل را با خطوط زرین مشخص می کند و سپس تمام بدنه را به تذهیب اختصاص می داده است. پس از آنکه استاد مذهب، قسمتهای مورد نظر خود را تذهیب نمود آن را به استاد گل و بوته سازی می سپارد تا وی در داخل قابها گل و بوته یا گل و فندق و یا گل و مرغ را نقش بزند. این نوع تزئین گرچه گاه به وسیله ی دو استاد صورت می پذیرفته است، ولیکن در نوع خود اثری بدیع و ارزشمند و کمیاب به حساب می آمده و طرفداران و عاشقان بسیاری داشته است. این قلمدانها را «قلمدان گل و مرغ و تذهیب » می نامند.


پنج شنبه سی یکم 4 1395
(0) نظر
برچسب ها :
X