این تزئین تلفیقی است از چهره نگاری و منظره سازی با گل و بوته
. چنانکه ابتدا استاد چهره گر، در قسمتی از سطح رویش قلمدان به تصویر گری پرداخته
و پس از پایان کار آن را به استاد گل و بوته ساز داده تا ا و نیز به هنرنمایی در
روی قلمدان بپردازد. اصولاً تصویر در قاب وسط قلمدان که غالباً به شکل بیضوی می
باشد، ترسیم می شد و مابقی قلمدان به گل و مرغ و بوته سازی اختصاص می یافت. البته
در تمامی موارد این فرمول رعایت نمی شد، چه که گاه صورتهای متعددی به فواصل معینی
در روی قلمدان طراحی می شد و ما بین آنها را استاد گل و بوته ساز، نقش های مورد
نظرش را پیاده می کرد.
در بعضی موارد قلمدانهایی مشاهده شده است که نام و امضای دو
استاد یا بیشتر در آن به ثبت رسیده است. و این نشانگر آن است که هرکاری را یک
استاد به انجام رسانیده است. ولی در برخی موارد که استاد چهره نگر دستی نیز در هنر
گل و بوته سازی داشته است، هردو کار را به تنهایی انجام داده و امضا و نام خود را
در پایان کار ثبت کرده است.