مطالب بروز
میزان خشکی در شهر نیشابور

میزان خشکی هر منطقه را میتوان از روی دامنه تغییرات میزان بارندگی و درجه حرارت تشخیص داد و هر چه این دامنه وسیعتر باشد حکایت از خشکی بیشتر منطقه می نماید به این ترتیب منحنی بارندگی، منحنی درجه حرارت، منحنی امبروترمیک می گویند، میزان خشکی در شهرستان نیشابور 7 ماه است که از ماه اردیبهشت و تا آبان ماه ادامه می یابد.

وزش باد در شهر نیشابور

مهمترین عواملی که در وضع اقلیمی دخالت دارند می توان جریانات هوا و وزش باد را نام برد. به طور کلی از جریانهای هوای مهمی که بسوی نیشابور جریان پیدا می کنند می توان باد شرقی را نام برد که در تابستان اغلب موجب بروز طوفان های گرد و خاک ریگ روان می شود ریگ هائی که در نتیجه وزش باد به حرکت در می آین مساحتهای زیادی را پوشانیده و نهرها را پر می کنند و بویژه اراضی کشاورزی را از خیر انتفاغ می اندازند.

جهت باد در ناحیه شهر نیشابور بیشتر جانب مشرق و جنوب شرقی می باشد و پس از آن باد غربی نسبت به سایر جهات زیادتر است. جهت اصلی باد یکی از عوامل مهم در انتخاب محل احداث خدمات و صنایعی که احتمالاً آلودگی ها را سبب خواهند شد، می باشد. بررسی انجام شده بر روی چگونگی سمت و جهت وزش باد در منطقه ای نیشابور، بدون در نظر گرفتن زمان وزش آنها نشان می شدهد که باد جنوب شرقی با 12 درصد فراوانی بادهای شرقی 10 درصد و بادهای غربی 9 درصد، حالات باد آرام گزارش شده است و کمترین وزش باد از جهت شمال غربی وزیده است.

 


شنبه بیست و نهم 3 1395
(0) نظر
برچسب ها :
X